گفتگو با آقای رضا جعفری نژاد ، معاون اداره منابع طبیعی شهرستان میبد:


مرگ هر بوته سبز ، مرگ ما انسان هاست

انعکاس مطبوعات دریزدفردا

ماهنامه جامع میبد

بدون ترديد منابع طبيعي تجديد شونده همواره به منزله زيربناي توسعه اقتصادي ، اجتماعي نقش اساسي داشته است و بايد بيش از پيش قدر و منزلت آن مورد توجه قرار گيرد .

منابع طبيعي به لحاظ توانمندي هاي بسيارزياد آن بعنوان اساسي ترين عامل توسعه كشور محسوب مي شود . اگر از توانايي هاي فوق به صورت مطلوب استفاده شود مي تواند ضامن توسعه پايدار و همه جانبه گردد .

از سوي ديگر عدم توجه به جايگاه منابع طبيعي تجديد شونده موجب تغييرات اكولوژيكي گرديده و آثار زيانبار آن بصورت پديده هاي مخربي مانند سيل و بيابانزايي ظاهر مي شود كه مراتب فوق عمدتاً حاصل بهره برداري بي رويه و يكجانبه از منابع طبيعي كشور توسط انسان بوده است . بنابراين حفظ منابع طبيعي بعنوان جهادي عظيم در راستاي توسعه پايدار و توجه به نسل فعلي و آتي كشور بشمار مي آيد و از تقدس و ارزش والايي برخوردار مي باشد .

با عنايت به اهميت پايداري عرصه هاي طبيعي و به مناسبت هفته منابع طبیعی گفتگویی را با آقای رضا جعفری نژاد معاون اداره منابع طبیعی شهرستان میبد ترتیب داده ایم که از نظر شما می گذرد:

- جناب آقای جعفری نژاد ، در ابتدا توضیح مختصری در مورد اهدافی که از تشکیل اداره منابع طبیعی دنبال می شود بیان فرمايید؟

به نام خدا. سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور وابسته به جهاد کشاورزی و با هدف حفظ ، حمایت ، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی تجدید شونده کشور انجام وظیفه می نماید. اعمال حاکمیت و مدیریت بر جنگل ها ، مراتع و بیابان ها و حوزه های آبخیز کشور بر عهده این سازمان می باشد.

- اهداف و وظایفی که در حیطه وظایف اداره منابع طبیعی است در چه محدوده ای تعریف می شوند؟

اهدافی که سازمان دنبال می کند را می توان در این محدوده تعریف کرد: حفظ و حمایت ، احیاء ، توسعه و بهره برداری اصولی از جنگل ها ، مراتع ، اراضی جنگل ، بیشه های طبیعی ، اراضی مستحدثه ساحلی ، حفاظت و حمایت از آب و خاک کشور از طریق مدیریت علمی بر حوزه های آبخیز و رعایت اصول توسعه پایدار. در مورد وظایف هم می توان نکات زیر را بر شمرد:

-1 تدوین سیاست ها و راهبردهای بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و تنظیم و اجرای برنامه های توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در چارچوب سیاست های توسعه پایدار

-2حفظ ،حمایت ،حراست و بهره برداری اصولی از جنگل ها ، مراتع و بیابان ها و حوزه های

آبخیز کشور

-3 تشخیص و تفکیک حریم قانونی اراضی ملی از مستثنیات

-4 بررسی و مطالعه حوزه های آبخیز کشور به منظور برنامه ریزی و تهیه طرح های جامع و اجرای فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه های آبخیز کشور

-5توسعه جنگل ها و مراتع دست کاشت ، پارک های جنگلی ، اصلاح و احیاء جنگل و مراتع مخروبه و ترویج زراعت چوب با تأکید بر حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی گیاهی

-6 مطالعه و برنامه ریزی مناسب جهت افزایش بهره وری در فعالیت های اجرایی

-7 مطالعه ، طراحی و بهینه سازی الگوها و نظام تولید و بهره برداری در زمینه منابع طبیعی و آبخیزداری با استفاده از دانش بومی و تجربیات جهانی

-8 جلب مشارکت حقیقی و حقوقی در اجرای فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری

-9 تدوین ، اجرا و به هنگام سازی نظام اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جهت ارتقای دانش عمومی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی

-10 مطالعه و برنامه ریزی جهت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان به منظور ارتقای بهره وری اثربخش

- اگر بخواهید تعریف جامعی از منابع طبیعی داشته باشید ، چگونه آن را بیان می کنید؟

کلا ً منابع طبیعی به دو نوع تقسیم می شوند؛ تجدیدشونده و غیرتجدیدشونده.

فعالیت های اداره منابع طبیعی در راستای منابع طبیعی تجدیدشونده است که شامل جنگل ها ، مراتع و بیشه زارها می باشد. منابع طبیعی تجدیدشونده در بحث محیط زیست و سلامت جوامع بشری، نقش بسیار مهمی در کنترل آب های سطحی و جلوگیری از سیل ، مبارزه با آلودگی هوا و تولید اکسیژن ، مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک، جلوگیری از سر و صدای محیط ، تلطیف هوا و تولید فرآورده های چوبی دارند.

- در راستای نکاتی که در بالا ذکر فرمودید ، اداره منابع طبیعی شهرستان میبد چه اقداماتی انجام داده است؟

اداره منابع طبیعی شهرستان میبد ، در بخش های بیابان ، مرتع ، جنگل کاری و آبخیزداری اقدامات فراوانی انجام داده است که به منظور آگاهی مردم به بخشی از آنها اشاره می کنم.

در بخش مرتع: مراتع شهرستان میبد با وسعت 80 هزار هکتار شامل 50 هزار هکتار مراتع متوسط ، 25هزار هکتار مراتع فقیر و 5 هزار هکتار مراتع خیلی فقیر می باشد. همچنین دارای 22 سامانه عرفی شامل 10 سامانه مرتع زمستانه و 12 سامانه مرتع تابستانه به سطحی معادل 45117 هکتار با تعداد 2500 واحد دامی می باشد. این اداره در جهت حفظ و احیاء پوشش مراتع ، مدیریت چرا و اجرای عملیات بیومکانیکی و ذخیره نزولات جوی طبق مصوبات سالیانه و اعتبار تخصیصی اقداماتی را انجام می دهد.

در بخش بیابان: اجرای پروژه نهالکاری و آبیاری که به منظور کنترل فرسایش بادی و در قالب طرح کانال باد میبد معادل 350 هکتار در حال انجام است. شایان ذکر است که مساحت محدوده کانال باد میبد معادل 117600 هکتار می باشد که در این طرح 4034 هکتار جهت پروژه نهالکاری و بذرپاشی و بذرکاری در اراضی بالا دست در نظر گرفته شده که طی دوره 10 ساله در حال انجام است.

در بخش جنگل کاری: مراقبت و نگهداری از فضای سبز ایجاد شده در سطحی معادل 40 هکتار در حال انجام است. ایجاد و تجهیز پارک غدیر میبد در منطقه حسن آباد در سطحی بالغ بر 13 هکتار که محیط مناسب تفرجی است که می تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

در بخش آبخیزداری: به منظور حفاظت از روستاها و مزارع کشاورزی و واحدهای تولیدی از دسترس خطرات سیل ، حفظ آب و خاک ، اشتغالزایی و کاهش مهاجرت روستاییان و همچنین جمع آوری سیلاب به منظور تغذیه سفره های آب های زیرزمینی ، این بخش بر اساس طرح مدون و اعتبار سالیانه اقدام به احداث دیوار ساحلی ، بند خاکی و سیل بند حفاظتی و ... نموده است.

- به منظور گسترش فضای سبز ، اداره منابع طبیعی شهرستان چه اقداماتی انجام داده است؟

به منظور افزایش سرانه فضای سبز ، این اداره سالانه حدود 40 إلی 50 هزار اصله نهال از انواع کاج ، سرو ، اقاقیا و سنجد تلخ تولید می کند که در ایام‏دهه فجر لغایت‏پایان هفته منابع طبیعی بین شرکت‏های صنعتی و ادارات‏و مردم‏توزیع می‏شود.

- در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمايید؟

از مسئولین و مردم می خواهم که در امر حفاظت از منابع طبیعی و فضای سبز موجود و ایجاد شده بیشتر احساس مسئولیت نمایند و از بهره برداری بی‏رویه ازمنابع‏خدادادی‏بپرهیزند و در احیای‏فضای سبز محیط اطرافشان بیشترسرمایه گذاری وتوجه نمایند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا